Carl von Linné

Idag hade vi vår första temadag om Linné i skolan. Första lektionen (som började 09.00, yees) berättade Gretel om Linné och babblade om hur det var på 1700-talet. Det var inte så farligt, bättre än matte som vi skulle ha haft annars. Efter "uppstarten" gick vi ner till Sverigesalen och tittade på en film som hette Expedition Linné. Den handlade om några "ungdomar" (de sa så i filmen) som tillsammans med en fotograf besökte alla världsdelarna. De fick se lite olika växter och så. Jag och Erica störde oss grovt på stadskillen som inte kunde fatta att man kunde intressera sig för växter. Och så står han och håller i blad från ett utrotningshotat träd. Det lät lite okänsligt typ, haha. I slutet av filmen så skulle jag tro att det var fler än jag som började bli lite sömniga, jag satt och sov hela slutet, ledsnade på en film som var likadan hela filmen igenom...
   Efter filmen slut hade vi lunchrast. Jag, Erica och Petra sprang runt och frågade efter Petras djurgårdenhalsduk. Petra hittade den inte, vilket jag tycker är bra (ta inte illa upp Petra). Sedan fick Petra för sig att hon skulle starta en kampanj mot en irriterande sjua, så hon satte upp lappar på en toalett. Till lunch fick vi korvstroganoff med ris samt gårdagens köttbullar.
   Klockan 12.15 samlades hela klassen nere i tunnelbanan och åkte till Bergianska trädgården. Jag och Erica klagade över att vi hade ont i huvudet/halsen. I Bergianska fick vi ett papper som vi skulle fylla i lite fakta om Linné på, hitta några växters namn på latin och några träds namn på svenska. Det var inte så farligt som vi trodde och man behövde inte gå så långt. Det sista vi gjorde i Bergianska var att titta inne i Viktoriahuset där det finns jättestora näckrosblad. Jag och Erica sprang runt  växthuset två gånger, sedan gick vi ut. Efter Bergianska slutade vi för dagen.

 Viktorianäckrosen har stora blad. De kan hålla upp en bebis.

 Liten prydnad på den "Japanska ön".

Erica på den Japanska ön. Hon hade ont i fingret också...

När jag kom hem var jag onyttig och gjorde härliga nutellamackor (ojdå). Sedan kom min käre bror hem och sa att jag var lat som slutade tidigt, ska han säga som har varit sjuk sedan i söndags. Efter ett tag åkte jag till Cebtrum och köpte present till min pianolärare. På affären kom jag också på att jag ska ha matsäck imorgon, så jag köpte raskt ett bröd till imorgon. Har upplyst alla i familjen om att det är MITT bröd...

PUSSKRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0