USA 7 juli - 26 juli 2011

Jag är hemma, inte så farligt jelaggad och väldigt fylld av USA!

Har haft en häftig resa då jag rest från KUST TILL KUST i det stora landet i väst. Resan började med en lång flygning till Newark (New York), köer in i landet och sedan transfer till hotellet. Familjen Ericson (vi alltså) drog ut på stan nästa på en gång och kastade oss in i shoppingen på 5th Avenue. Dagen efter blev det frukost med alla som skulle vara med på resan, sightseeing och mer shopping. På kvällen var vi på restaurang med resegruppen. Museibesök blev det också i New York och ett musikalbesök då vi såg Fantomen på Operan.

Vidare till Washington tidigt på söndagsmorgonen. Där var det varmt och fuktigt! Vi såg en massa monument, Capitolium och Vita Huset. Hotellet var bra, men hade sämsta poolen. Dagen efter blev det mer museum, Native American museum (rekommenderas) och Air and Space museum.

New Orleans blev det på tisdagen och där var det slitet och ganska tråkigt. Vi fick inte nästan inte gå utanför Franska Kvarteren nästan. Åkte i alla fall hjulångare på Mississippi och dagen efter åkte vi båt i träsken och såg alligatorer!

Hittills kan bara sägas om vädret att det var fint, men kanske något varmt och fuktigt. I Tuscon däremot var det inte lika fuktigt, men ännu varmare på termometern. Den minskade fuktigheten gjorde dock att det kändes mer uthärdligt. På väg till hotellet i Tuscon besökte vi ett superfint museum och en gammal kyrka. Hotellet var toppen och där trivdes jag verkligen. På fredagskvällen valde jag även att sticka ut och rida i öknen på en mustang och i westernsadel!

Näst på tur stod Grand Canyon, en lång bussresa dit, flyg över canyonen i ett liiitet flygplan och en promenad längs en del av den. Dagen efter åkte vi vidare till det lilla samhället Kanab där inget särskilt händer. Vi bodde på en lodge där en massa kändisar har bott och var på cowboykväll, med middag och lite improvisationsteater.

Tucson, Grand Canyon och Kanab ligger i Arizona och där var det väldigt vackert. Runt Tucson ligger Sonoranöken där de klassiska Saguarokaktusarna växer.

Efter Kanab förde oss bussen vidare till sämsta stoppet på hela resan, Las Vegas. Det var åldersgräns på det mesta så Gustaf (och även jag ibland) fick inte göra någonting. Gustaf fick inte ens vara i stora poolen på hotellet! i Las Vegas blev det i alla fall mer shopping och bad i lilla barnpoolen. Dessutom var vi och tittade på en show (som Gustaf inte fick gå på).

Nästa sista stoppet på resan var Santa Monica, som ligger i Los Angeles. Där var det kallt (efter nästan fyrtiogradig värme i två veckor känns tjugo iskallt). På torsdagen cyklade vi längs stränderna samt badade i Stilla Havet. Fredagen bjöd på ett besök på Universal Studios innan vi flög till San Fransisco. Där var det än kallare och jag frös resten av helgen, haha. Vi åkte på Sightseeing och besökte Muir Woods. Mamma, pappa och jag var även på Museum of Modern Art i San Fransisco.

Hemresan var låååååååång och längre. Flyg från San Fransisco till Chicago, vänta i FYRA timmar på världens tråkigaste flygplats, åtta timmars flygning, byte i Köpenhamn, en timmes flyg till Arlanda, vänta på väskorna och sedan bil hem igen.

Känner mig i alla fall inte särskilt jetlaggad och kunde faktiskt sova i natt. Har varit ute lite nu på förmiddagen och ska åka till farmor i eftermiddag.