2 frågor

Fråga: Räknar du kcal fortfarande? har du något speciellt typ att du inte får vöerstiga enviss summa vrje dag eller att måltiderna inte får överstiga en viss summa, eller understiga??

Svar: Jag räknar kalorier, ja. Försöker dock vänja mig av vid det, men vanan att kolla och räkna är väldigt inarbetad. Kan bli otroligt arg på mig själv för att jag fortfarande är så fixerad vid kalorier.
Har väl några gränser... Den senaste tiden har jag dock försökt rucka på dessa. Från SCÄs håll har jag väl gränser jag inte får gå under och ätstörningen sätter gränser jag inte får gå över. Avskyr när jag räknar och ser att det ungefärliga dagsintaget är högre än "godkänt" enligt hjärnspökena och att välja mat/mellanmål osv som överstiger vissa gränser är också svårt. Jobbar dock med detta nu eftersom det inte är normalt att välja mat utifrån siffror istället för vad man är sugen på/vad som erbjuds. Precis som det är onormalt att definiera sig själv och sitt mående utifrån siffrorna vågen visar.

Fråga: har du hetsat på något sätt någon gång? har du tillåtit dig att äta om du varit sugen/hungrig?

Svar: Jag har aldrig hetsat "på riktigt". Visst har jag känt det som om jag hetsat och ätit ofantliga mängder, men om man jämför med "kriterierna" för en hetsätning så har jag aldrig varit i närheten.
Innan jag blev sjuk åt jag när jag var sugen/hungrig?! Nej men ironi åsido... Det har väl hänt, men jag brukar så gott som alltid försöka hålla mig till de mattider jag har bestämt. Om jag äter tidigare för att jag är hungrig känner jag mig otroligt dålig som inte kunde stå emot hungern. Min ätstörning handlar otroligt mycket om kontroll (precis som för många andra) och att släppa den kontrollen gör att jag tycker att hela mitt liv känns kaotiskt, vilket får mig att må dåligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0